Airport Rail Link (Suvarnabhumi Airport Link)

01 sierpień 2013.

208
com_content.article
(17 razy zagłosowano, średnia ocena 4.59 na 5)
Airport Rail Link (Suvarnabhumi Airport Link)4.59 out of 50 based on 17 voters.


Suvarnabhumi Airport Rail Link jest koleją miejską, częścią systemu publicznego transportu osobowego w Bangkoku, która łączy port lotniczy Bangkok-Suvarnabhumi z centrum stolicy Tajlandii. Należy do państwowej spółki kolejowej, State Railway of Thailand (SRT). Oficjalne otwarcie linii nastąpiło 5 grudnia 2009 r., a odpłatny ruch pasażerski rozpoczął się 23 sierpnia 2010 r.

Bangkok | SA City Line
Bangkok | SA City Line (by My Train Pix )

Pociągi ekspresowe

Czteroczęściowe klimatyzowane pociągi ekspresowe mają w trzech wagonach łącznie 164 miejsc siedzących w układzie 2+2, sześć rozkładanych, jedno miejsce na wózek inwalidzki i toaletę. Czwarty wagon służy do przewozu bagażu. Pociągi są w stanie przewieźć około 2980 pasażerów w ciągu godziny.

Pociągi ekspresowe posiadają charakterystyczne czerwone pasy powyżej i poniżej ciemnoszarej linii okien na białym tle.

Pociągi City-Line ("osobowe")

Trzyczęściowe klimatyzowane pociągi tej linii posiadają 150 miejsc siedzących ustawionych w szeregu i 595 miejsc stojących, i mogą przewieźć w ciągu godziny do 680 pasażerów.

W odróżnieniu od pociągów ekspresowych, te pociągi mają zamiast linii czerwonych, wyróżniające je linie błękitne.

Wycinki z historii Airport Rail Link

Elektryczne zespoły trakcyjne (EMU – elektric multiple unit), bazując na Desiro UK Class 360, należą do rozwiniętej przez Siemens Mobility rodziny pojazdów Siemens Desiro. Zlecenie na pojazdy o wartości 58,4 mln euro otrzymał producent 31 marca 2005 r.

Dwa lata później pierwsze dwa pociągi zostały oficjalnie przedstawione w Bangkoku. Najpierw jednak odbyły one 38-dniową podróż statkiem z portu w Bremenhaven do Laem Chabang w Tajlandii, a następnie zostały przetransportowane lądem ponad 130 kilometrów do zajezdni w Bangkoku. Następne cztery pociągi dotarły na miejsce przeznaczenia w grudniu 2007 r.

Według pierwotnych planów trasa Suvarnabhumi Airport Rail Link miała być gotowa do listopada 2007 r., jednak zasilanie elektryczne kolei uruchomiono dopiero 17 stycznia 2009 roku. Następnego dnia pociąg rozpoczął jazdę próbną z prędkością do 160 km/h między zajezdnią Kong Ton i portem lotniczym Suvarnabhumi.

12 lutego 2009 roku odbyła się jazda pociągu ekspresowego z udziałem prominentnych gości, wśród których znalazł się przewodniczący State Railway of Thailand, Youtdana Tupcharoen oraz tajlandzki minister transportu, Sophon Zarum.

Trasa Suvarnabhumi Airport Link została ukończona, a jej wszystkie urządzenia dopuszczone do użytku, w 2009 roku.

Po wielu dniach testowania infrastruktury oraz bezpłatnych przejazdów na trasie między portem lotniczym i Phaia Thai, 23 sierpnia 2010 roku rozpoczął się normalny, odpłatny ruch.

Bangkok | Pociągi są w stanie przewieźć około 2980 pasażerów w ciągu godziny
Bangkok | Pociągi ekspresowe ("czerwone") są w stanie przewieźć około 2980 pasażerów w ciągu godziny
(by travelourplanet )

Trasy

Suvarnabhumi Airport Express Line łączy na liczącej 25,7 km trasie port lotniczy Suvarnabhumi ze stolicą bez przystanków pośrednich. Pociągi kursują co pół godziny od 6:00 do 24:00. Podróż z lotniska do stacji końcowej na dworcu Makkasan trwa równo 15 minut, a bilet kosztuje 150 baht od osoby.

Trasa Suvarnabhumi Airport City Line ma 28,5 km długości od portu lotniczego do centrum miasta, z sześcioma przystankami i kończy się na dworcu Phaya Thai z możliwością przesiadki na linię Skytrain. Podroż trwa 30 minut. Pociągi City Line kursują co 15 minut w godzinach takich samych, jak Ekxpress Line. Do końca 2010 roku bilet kosztował 15 baht od osoby, potem wprowadzono opłaty od 15 do 45 baht w zależności od długości przejazdu.

Na dworcu Makkasan jest możliwa przesiadka z City Line na Express, jak również na linię metra (stacja Phetchaburi).