Most Charoen Sawasdi 36

15 luty 2013.

228
com_content.article
(6 razy zagłosowano, średnia ocena 4.83 na 5)
Most Charoen Sawasdi 364.83 out of 50 based on 6 voters.


Jego Królewska Wysokość Vajiravudh (Rama VI) zaraz po wstąpieniu na tron w 1910 roku jako szósty król z dynastii Chakri, podtrzymał tradycję swego ojca króla Chulalongkorna i by uczcić swoje urodziny, oddał do użytku nowy most (tu przeczytasz więcej na temat królewskich mostów urodzinowych).

Bangkok | Most Charoen Sawasdi 36 nad kanałem Phadung Krung Kasem
Bangkok | Most Charoen Sawasdi 36 nad kanałem Phadung Krung Kasem (by Stanisław Kozłowski )

W podobny sposób, w okresie panowania króla Ramy VI, zbudowano łącznie sześć mostów. Wszystkie otrzymały w nazwie prefiks „charoen”, co oznacza mniej więcej: „rozwój”, „pomyślność”.

Tam, gdzie Rama IV Road krzyżuje się z kanałem Phadung Krung Kasem, a więc dokładnie przed dworcem głównym Hualamphong, znajdował się jeden z wielu betonowych mostków wygiętych w kształt garbu wielbłąda. Nazywał się on „Supradit”, jednakże w roku 1915 znajdował się w opłakanym stanie, a na dodatek był zbyt wąski, jak na potrzeby rosnącego ruchu w okolicach dworca głównego. Król Rama VI postanowił więc zburzyć stary most i zbudować nowy, który został nazwany „Charoen Sawasdi 36” i oddany do użytku 30 grudnia 1916 r.

Liczba „36” w nazwie symbolizuje wiek króla.

Most Charoen Sawasdi 36 był ostatnim z serii „charoen”. Na następne urodziny król planował ufundować budynek szpitala na Phuket.

Ze względu na wysokie natężenie ruchu ten niegdyś szeroki most wystarcza dzisiaj zaledwie na potrzeby ruchu pieszego.