Kanały i mosty Bangkoku

12 marzec 2013.

211
com_content.article
(9 razy zagłosowano, średnia ocena 4.56 na 5)
Kanały i mosty Bangkoku 4.56 out of 50 based on 9 voters.


Od zawsze decydujący wpływ na infrastrukturę miasta wywierała rzeka Chao Phraya. Jej dolny bieg zabudowany był kejami i magazynami, z których importowane towary trafiały na bangkockie rynki. Na rzece stały statki rozładowujące swoje ładunki i zabierające nowe towary, za pośrednictwem pełnych wdzięku, drewnianych lichtug, które jeszcze dzisiaj można tutaj zobaczyć. Jeszcze w początkach XX wieku skraj rzeki obstawiony był pięcioma-sześcioma rzędami pływających domów krytych strzechą.

Bangkok | Rzeka Chao Phraya, Bangkok
Bangkok | Rzeka Chao Phraya, Bangkok (by koelnblogging )

Pierwsze brukowane drogi

Około roku 1900 większość brukowanych dróg Tajlandii znajdowała się w obrębie murów Bangkoku. Zbudowano je w samą porę, ponieważ już w 1908 r. turkotało po nich ponad 300 samochodów.

Wyspa Ratanakosin

Większość ludności żyła na odcinku ok. 10 km między Deves (Theves) – przy północnym ujściu kanału Khlong Padung Krung Kasem – a południowym przedłużeniem New Road za mostem.

Centrum Bangkoku stanowiła wyspa Ratanakosin, na której znajdował się Wielki Pałac, Wat Phra Kaeo (Świątynia Szmaragdowego Buddy) i inne królewskie i religijne budowle.

Wyspa była od zachodu otoczona rzeką Chao Phraya, a na wschodzie oddzielona od lądu kanałem, który król Taksin kazał wykopać w 1771 r. jako fosę fortecy.

Bangkok | Mapka, która być może przybliży nieco skomplikowany układ bangkockich kanałów i ich nazw
Bangkok | Mapka, która być może przybliży, nieco skomplikowany układ bangkockich kanałów i ich nazw (by Stanisław Kozłowski )

Kanały starego miasta

Kanał zwany dotychczas Khlong Khu Mueang Derm (kanał starego miasta) został w 1872 r. przemianowany na Khlong Rong Mai (kanał fabryki jedwabiu) – część północna i Khlong Talat (kanał targowy) – w części południowej.

Około 1900 r. kanał otrzymał jeszcze trzecią nazwę, Khlong Lod (kanał słomianego kapelusza – z powodu jego niewielkiej szerokości), chociaż ta nazwa odnosiła się pierwotnie do dwóch mniejszych kanałów, które łączyły Khlong Lod z przebiegającym równolegle na wschód od niego Khlong Rob Krung.

Po 1783 r. Khlong Lod otaczał Khlong Rob Krung (kanał pierścień), który miał dwie części: odcinek północny nazywał się Khlong Banglamphu (kanał wsi Lamphu) i kończył się na Phrasumen Road. Jego południowe przedłużenie nosiło nazwę Khlong Ong Ang (Ong oznacza „naczynie na wodę”, a Ang – „czarkę”, czyli główne sprzedawane tutaj towary).

Oba kanały kazał wykopać król Rama I jako umocnienia obronne i wznieść grube mury. Przy budowie murów pracowało 5000 laotańskich jeńców wojennych, a wiele cegieł przewieziono rzeką lichtugami ze zniszczonego miasta Ayutthaya.

Trzeci kanał, Khlong Padung Krung Kasem (znaczy w przybliżeniu: „otrzymanie miejskiego szczęścia”), także Khlong Kut Mai (kanał nowo wybudowany), był gotowy dopiero w 1857 r.

Bangkok | Zachód słońca nad rzeką Chao Phraya
Bangkok | Zachód słońca nad rzeką Chao Phraya (by iamagenious )

Bangkockie mosty

Za radą pewnego ważnego buddyjskiego mnicha, król Rama I kazał zostawić wszystkie kanały bez mostów, jako obronę przed ewentualnym atakiem.

Około roku 1900 Bangkok miał  już ponad 2000 mostów. Najczęściej spotykane były „wielbłądzie garby” – mosty budowane według chińskich wzorów, pozwalające na przejazd pod nimi także dużych łodzi.

Stopniowe zmniejszanie się wysokości prześwitu mostów w kolejnych dekadach było następstwem spadku znaczenia łodzi, jako głównego środka transportu w obrębie miasta.

Dzisiaj pozostało już niewiele mostów tego typu. Najbardziej godne uwagi są te, gdzie Rama I Road przecina Khlong Padung Krung Kasem i linię kolejową.