Metro w Bangkoku

14 styczeń 2016.

215
com_content.article
(6 razy zagłosowano, średnia ocena 3.83 na 5)
Metro w Bangkoku3.83 out of 50 based on 6 voters.


Pierwsza linia nowej kolei podziemnej Bangkoku została otwarta przez króla Bhumibola Adulyadeja 3 lipca 2004 r. Na pokonanie liczącej 20 km trasy metra z 18 stacjami potrzeba około pół godziny. Na trzech stacjach: Chatuchak Park, Sukhumvit oraz Silom możliwa jest przesiadka na Skytrain.

Bangkok | Pierwsza linia nowej kolei podziemnej Bangkoku została otwarta w 2004 roku
Bangkok | Pierwsza linia nowej kolei podziemnej Bangkoku została otwarta w 2004 roku (by zoonabar )

Trochę historii...

Kamień węgielny pod pierwszą linię nowego metra położył w dniu 19 listopada 1996 r. następca tronu Maha Vajiralongkorn, a 9 sierpnia 1999 r. król Bhumibol Adulyadej nadał jej nazwę „Chaloem Ratchamongkhon”, co znaczy tyle co „Święto pomyślności królestwa”.

Monsunowy klimat Bangkoku sprawia, że miasto jest regularnie zalewane przez silne opady deszczu. Aby uniknąć zalania metra, co przytrafiło się w 1996 r. w Bostonie, cała trasa jest tutaj wodoszczelna, a wejścia do stacji zbudowano na wysokości 2 m nad poziomem ulicy.

Warunki geologiczne a metro

Bangkok znany jest ze swoich trudnych warunków geologicznych. Pierwszą warstwę gruntu pod powierzchnią, do głębokości ok. 15 m, stanowi miękka glina, którą dopiero później zastępuje twarda struktura. Przy budowie metra w bangkoku zrezygnowano z tunelu w miękkiej warstwie i wywiercono 90% trasy w twardej glinie na głębokości ponad 21 m.

Tunel zbudowano metodą górniczą, tzn. poprzez wiercenie, ponieważ tańsza metoda odkrywkowa oznaczałaby paraliż komunikacyjny miasta na długie lata. W obrębie Starego Miasta nie mogły być zbudowane żadne tunele, wobec tego do Wielkiego Pałacu i innych atrakcji można dostać się takimi środkami lokomocji, jak samochód, taksówka czy łódź ekspresowa.

Bangkok | Mapa metra w Bangkoku
Bangkok | Mapa metra w Bangkoku (by atichart )

Błękitna linia

Obecnie istnieje „błękitna linia” metra. Jej trasa rozpoczyna się przy dworcu głównym Bangkoku i prowadzi najpierw na wschód, potem na północ i na koniec, na zachód miasta tworząc półokrąg. Trzykrotnie krzyżuje się przy tym z linią Skytrain. Interesujące jest zwłaszcza połączenie z dworcem głównym oraz z Queen Sirikit Convention Center; do innych stacji można równie dobrze dojechać Skytrain.

Bilety

Stacje i pociągi metra są nowoczesne i przejrzyście oznakowane. Zarówno pojazdy, jak i system sterowania pochodzą z firmy Siemens, przy czym wagony zbudowano w Austrii.

System biletów funkcjonuje podobnie, jak w przypadku Skytrain. Im więcej stacji się przejeżdża, tym podroż jest droższa – bilet kosztuje od 12 do 31 baht w zależności od ilości stacji.

Bilet można kupić w automacie albo w okienku biletowym. Przez bramkę do stacji metra można przejść tylko z ważnym biletem, a kiedy się wysiada, również potrzebny jest bilet. Peron metra w Bangkoku, podobnie jak w Singapurze, zabezpieczony jest szklaną ścianą, której drzwi otwierają się jednocześnie z drzwiami wagonów – nie ma więc możliwości wejścia na tory.

Planowane linie metra

Planowana jest budowa kolejnych linii metra: „pomarańczowej” (Bang Kapi – Samsen) i „purpurowej” (Bangyai – Phra Nanklao – Bangsue). Koszt budowy tych linii wyniesie ok. 36 mld baht (720 mln euro).

Budowa „błękitnej linii” kosztowała 63,635 mld baht.

Bangkok | W zależności od ilości stacji ceny biletów wynoszą od 12 do 31 baht
Bangkok | W zależności od ilości stacji ceny biletów wynoszą od 12 do 31 baht (by mikecogh )

Wagony

Aby zachować możliwość wspólnego użytkowania tras metra i skytrain, oba typy pociągów są bardzo podobne. Zbudowane w Austrii przez Siemens AG jeżdżą automatycznie. Trzywagonowa jednostka ma 65,1 m długości, 3,12 m szerokości i waży 107,0 ton. Rozstaw torów wynosi 1435 mm.

Pociągi osiągają maksymalną prędkość 80 km/h. Każda jednostka składa się z dwóch wagonów napędowych i jednego dodatkowego. Maksymalne przyspieszenie wynosi 1,3 m/s2, a opóźnienie przy hamowaniu 1,0 m/s2. Każdy zestaw wagonów posiada 126 miejsc siedzących i 760 miejsc stojących (6 osób/m2), łącznie więc 886 osób.

Stacje metra w Bangkoku są ponumerowane następująco:

  • Stacja 1 - Hua Lamphong (HUA – dworzec główny Hua Lamphong)
  • Stacja 2 - Sam Yan (SAM – uniwersytet Chulalongkorn)
  • Stacja 3 - Si Lom (SIL – możliwość przesiadki na skytrain; Park Lumphini)
  • Stacja 4 - Lumphini (LUM – Suan Lum Night Bazaar i Park Lumphini)
  • Stacja 5 - Khlong Toei (KHO)
  • Stacja 6 - QSNCC (SIR – Qween Sirikit National Convention Center)
  • Stacja 7 - Sukhumvit (SUV - możliwość przesiadki na skytrain, przystanek Asok)
  • Stacja 8 - Phetchaburi (PET - możliwość przesiadki na dworzec Makkasan (także City Air Terminal) do Suvarnabhumi Airport City Line i Suvarnabhumi Airport Express)
  • Stacja 9 - Phra Ram 9 (RAM – centra handlowe Fortune Town)
  • Stacja 10 - Thailand Cultural Centre (CUL – planowana możliwość przesiadki do planowanej „linii pomarańczowej”, centra handlowe)
  • Stacja 11 - Huai Khwang (HUI)
  • Stacja 12 - Sutthisan (SUT)
  • Stacja 13 - Ratchadaphisek (RAT)
  • Stacja 14 - Lat Phrao (LAT)
  • Stacja 15 - Phahon Yothin (PHA – centra handlowe)
  • Stacja 16 - Chatuchak Park (CHA – możliwość przesiadki do skytrain, przystanek Mo Chit)
  • Stacja 17 - Kamphaeng Phet (KAM – Targ Chatuchak i MOF Farmers’ Market)
  • Stacja 18 - Bang Sue (BAN – możliwość przesiadki do dworców kolejowych Band Sue Junction oraz Phahon Yothin)

Bangkok | Każdy z wagonów metra może pomieścić 886 osób
Bangkok | Każdy z wagonów metra może pomieścić 886 osób (by noppyfoto )

Każda stacja metra otrzymuje swój własny symbol-logo, którego kolor oznacza:

  • Niebieski – możliwość przesaidki na Skytrain
  • Czerwony – dzielnica handlowa
  • Zielony – kompleksy parkowe
  • Pomarańczowy – dzielnica o małym zaludnieniu
  • Żółty – dotyczy królestwa
  • Cyjan (szaroniebieski) – drogi wodne