Autobusy w Bangkoku

25 grudzień 2013.

255
com_content.article
(9 razy zagłosowano, średnia ocena 4.56 na 5)
Autobusy w Bangkoku4.56 out of 50 based on 9 voters.


Transport publiczny w Bangkoku jest bardzo rozbudowany, nie brakuje tu także licznych linii autobusowych. Małe zielone busy Mercedesa i duże kolorowe Hino, ISUZU albo Mitsubishi przemierzają wzdłuż i wszerz ulice miasta.

Bangkok | Transport publiczny w Bangkoku jest bardzo rozbudowany
Bangkok | Transport publiczny w Bangkoku jest bardzo rozbudowany (by carlosfpardo )

Precz z nudą!

Niemieccy i japońscy producenci dostarczają silniki i podwozia. Nadwozia załatwiają tajlandzcy specjaliści od karoserii, odpowiednio do potrzeb ruchu drogowego oraz wymogów komfortu jazdy w autobusie. Zwykle pojazd zostaje też ozdobiony ulubionymi detalami przez kierowcę albo konduktora. Dzięki temu autobusy nigdy nie wyglądają tak nudnie sterylne jak w Europie.

Z otwartymi oknami

Stan pojazdów budzi jednak bardzo często wątpliwości. Niektóre autobusy jako klimatyzację stosują jazdę z otwartymi oknami. Te mają najtańsze bilety. Autobusy klimatyzowane (na tych samych liniach) kosztują dwa razy drożej.

Kto chce jechać autobusem, powinien mieć przy sobie plan miasta i wyostrzony zmysł orientacji – za to całkiem niewiele pieniędzy. Internetowe rozkłady jazdy nie mają tutaj racji bytu – linie autobusowe są regularnie uruchamiane według potrzeb. Na następny autobus nie trzeba zwykle długo czekać.

Bangkok | W Bangkoku wiele autobusów jeździ z otwartymi oknami
Bangkok | W Bangkoku wiele autobusów jeździ z otwartymi oknami (by carlosfpardo )

Pasażerów autobusów w Bangkoku nie stresują żadne skomplikowane zachodnie systemy strefowe. Obowiązuje jedna wygodna i jednolita cena biletu na wszystkie linie od 5 do 12 baht. Uprzejmy konduktor podejdzie w autobusie i sprzeda bilet.

Autobusy zatrzymują się także poza przystankami na znak ręką.

Namierzyć cel

Każdy autobus posiada swój numer linii i przystanek docelowy (ten ostatni tylko po tajsku) dobrze widoczny z przodu.

Nie tak prosto jest natomiast znaleźć właściwą linię. Jest to próba cierpliwości: zaznaczcie na mapie punkt, w którym się znajdujecie i miejsce, do którego chcecie się dostać. Popatrzcie na numery linii autobusowych na starcie i u celu. Jeśli macie szczęście, odkryjecie dwie jednakowe liczby: to jest wasza linia!

Bangkok | Mały zielony busik bez klimatyzacji
Bangkok | Mały zielony busik bez klimatyzacji (by xophe_g )

Autobusy dalekobieżne:

Bangkok jest obsługiwany przez trzy dworce autobusów dalekobieżnych, do których zajeżdża większość autobusów miejskich:

1. Wschodni terminal autobusowy (Ekamai) znajduje się w centrum miasta przy Sukhumvit Road, bezpośrednio przy stacji Skytrain „Ekemai” i obsługuje miejscowości leżące na wschodnim wybrzeżu Tajlandii:

Chanthaburi, Bangsan, Pattaya, Rayong, Sattahip, Sri Racha, Trat.

2. Terminal autobusowy Morchit – największy dworzec autobusowy w Bangkoku, skąd można dotrzeć do każdego miejsca na północy Tajlandii.

Cele jazdy z Morchit:

Ayutthaya, Bang Pa-in, Chiang Mai, Chiang Rai, Fang, Kamphaeng Phet, Khao Yai, Lopuri, Lampang, Mae Hong Son, Mae Sai, Mae, Nan, Phitsanulok, Phrae, Pattaya, Petschabun, Saraburi, Suphanburi, Rayong, Sukhotai.

Przykładowo: za przejazd z Ekamai do Pattaya trzeba zapłacić ok. 140 baht (1 euro = ok. 40 baht), podróż trwa ok. 2,5 godziny.

3. Południowy terminal autobusowy Sai Tai – stąd odjeżdżają autobusy na południe kraju:

Chumpon, Damnoen Saduak, Hua Hin, Hat Yai, Kanchanaburi, Krabi, Nakhon Pathom, Narathiwat, Nakhon Si Tammarat, Pattani, Phang Nga, Phuket, Prachup Kiri Khan, Rarong, Songkhla, Sungai Kolok, Suratthani, Trang, Yala. 

Bangkok | Planując przejażdżkę autobusem w Bangkoku warto uzbroić się w plan miasta i wyostrzyć zmysł orientacji
Bangkok | Planując przejażdżkę autobusem w Bangkoku warto uzbroić się w plan miasta i wyostrzyć zmysł orientacji (by tinabasgen )